Onze school
De naam ‘de Welle’ geeft uiting aan wie wij willen zijn voor de kinderen: een bron van aandacht, ondersteuning, uitdaging, kennisoverdracht en normen en waarden. De Welle staat ook voor het frisse begin van de schoolloopbaan van kinderen.
De school valt onder de stichting Onderwijs Centrum Almelo (SOCA). De eindverantwoordelijkheid voor de school ligt bij de directeur/bestuurder Jan-Willem Stegeman. De stichting kent een Raad van Toezicht model met daarin drie leden.
Mevr. Jolanda Waaijer - voorzitter
Mevr. Marielle Kuijper
Dhr. Alfons Timmerhuis
De Raad van Toezicht heeft een aantal wettelijke taken zoals het goedkeuren van de begroting, het jaarverslag en strategisch meerjarenplan.
Tevens geeft de Raad van Toezicht de bestuurder gevraagd en ongevraagd advies.
Contact met de Raad van toezicht verloopt via de directeur/bestuurder (p/a Winkelsteeg 6, 7607 AT Almelo).
De school is een school op Algemeen Bijzonder Neutrale grondslag. Dat betekent dat de school ervoor gekozen heeft uit te gaan van een samenwerkingsgedachte. In de statuten is uitdrukkelijk vermeld dat de school dezelfde principes hanteert als het openbaar onderwijs: geen onderscheid op basis van levensovertuiging, levensstijl, seksuele voorkeur, ras of afkomst.
Missie SBO de Welle
SBO de Welle is een school voor speciaal basisonderwijs in de regio Almelo.
Het speciaal basisonderwijs is er voor leerlingen die zich in het regulier onderwijs niet optimaal ontwikkelen.
Onze school is in 2017 opgericht vanuit een in 2015 ontwikkelde Almelose onderwijsvisie. SBO de Welle is de enige school van Stichting Onderwijs Centrum Almelo en heeft een bijzonder neutrale grondslag.
Binnen onze school wordt alle beschikbare expertise ingezet om het best mogelijke passend onderwijs te bieden aan onze leerlingen. Wij laten dit zien door een didactische en pedagogische benadering te bieden. Hierin staan de leerlingen centraal en met name het vertrouwen in de ontwikkelingsmogelijkheden.
SBO de Welle is een onderwijsorganisatie waarin medewerkers professioneel denken en werken vanuit de grondgedachte ‘een leven lang leren’.
Visie SBO de Welle
SBO de Welle is toekomstgericht, gebaseerd op de kernwaarden te weten: respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Deze kernwaarden worden gezien als een paraplu van waaronder het onderwijsaanbod wordt gerealiseerd. Ons doel is om de onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal te zetten, zodat leerlingen vertrouwen krijgen en zich sterk en gezien voelen.
Wij werken op basis van vertrouwen, vanuit de basisbehoefte relatie, competentie en autonomie, in onszelf en in de ander. Dat brengen we op de leerlingen over.
Om goed te kunnen aansluiten bij de individuele onderwijsbehoefte van onze leerlingen bieden wij onze leerstof aan vanuit drie leerroutes: praktijkonderwijs PrO, VMBO-BB/KB en VMBO-GT/TL. De kernvakken lezen, taal en rekenen staan voor alle leerlingen centraal. Alle leerlingen krijgen les in de praktijkvakken: koken, handvaardigheid en dierenverzorging. Voor leerlingen in de leerroute praktijkonderwijs is er een extra aanbod in de praktijkvakken gerealiseerd. Onze lessen hebben als basis een duidelijke instructie met voldoende herhaling en inzet op verschillende leerniveaus. De instructie is opgebouwd van concreet naar abstract leren. Leerlingen die minder presteren dan verwacht, krijgen extra professionele hulp. Het speciaal basisonderwijs is erop gericht dat zoveel mogelijk leerlingen na groep 8 doorstromen naar regulier voortgezet onderwijs.
Wij leren de leerlingen samen te werken, kritisch te denken en zo de samenleving te verbeteren.
Teamleden, ouders/verzorgers en leerlingen hebben interesse in en waardering voor elkaar. We vinden het belangrijk dat iedereen respectvol met elkaar omgaat, aandacht en zorg heeft voor de omgeving, behulpzaam en attent is en respecteert dat iedereen uniek is.
Onze school werkt vanuit een veilige en rustige schoolomgeving, waar iedereen zich plezierig voelt. Door de inzet van B64all lessen over gedragsverwachtingen
wordt de omgeving duidelijk en voorspelbaar gemaakt voor de leerlingen.
De grondhouding van onze medewerkers is professioneel, sensitief en proactief. In ons schoolplan 2020-2024 staan per jaar onze beleidskeuzes en doelen.